Gebze Motosiklet Kulübü Forumları

Tam Versiyon: Dönüşler ve gaz kontrolü
Şu anda tam olmayan bir versiyonun içeriğine bakıyorsunuz. Tam versiyon'a bakınız.
Sayfa: 1 2 3
Arkadaşlar viraj alışlarda klasik yapılması gerekenler yazar kitaplarda bilirsiniz.
Hep altı çizilen şey motorun hızını dönüş başladığından çıkışa kadar sabit (dönüş boyunca) tutmaktır. Fakat bunun yanında dönüş için yatış başladığında hafif gaz vermekten bahsedilir. İlk bakışta bir paradoks gibi geliyor.

Şimdi günün sorusu şu. Hızı sabit tutmak için neden biraz gaz basılır.
Amaç imtahan falan değil. Neyi niçin yaptığımızı anlamak için biraz teknik olarak olaya yaklaşmak sadece. Görüşler geldikçe doğru ve hatalı yaptığımız şeyler ortaya çıkacak diye düşünerek böyle konular açalım diyorum.

Tabi günlük normal kullanımlar dışı sürüşler konumuz dışı.
Bunun açıklaması OMM eğitimde yapılmıştı yanlış hatırlamıyorsam..

Bu arada yanlış anlaşılmaması için tekrar etmekte fayda var bu çok hafif bir gaz arttırımı , yoksa virajda gaz açarsanız kaza yaparsınız !

Eğitimden hatırladığım kadarı ile Viraj içinde yatma eğilimine başlandığında fiziksel durumlardan dolayı hızda azcık azalma olup sizi viraj içine doğru yatmaya yönlendirebilir , bu durumdan kurtulup daha stabil bir dönüş gerçekleştirmek için çok az ama çoook az gaz açılır..

diye hatırlıyorum.. Yanlışım da olabilir var ise düzeltiniz...:tamam:
Çok güzel bir konuya değinmişsin Cihan abi:çiçek:

Virajlarda yusuf olsa bile bütün motorcular bol virajlı yolları sever ...

Benim bildiğim tek teori viraja girmeden önce hızı düşürmek , sabit hızda virajın cıkışına kadar ilerlemek ve gaz açıp cıkmak...

Motosikletlerin yapısı geregi virajlarda yatmak zorundayız. Virajdan çıkarken aynı pozisyonda devam edip ilerlersek bizi yolun dışına götürecek yani viraj cıkışında motoru eski konumuna almak için gaza ihtiyaçımız olacak.
Bu videoda çok güzel bir açıklama mevcut.

Link;
http://www.uzmantv.com/motosikletle-vira...sil-olmali
Aslında hepimiz biliyoruz. Evet gaz açmaktan kasıt gaz basmak değil hızı muhafaza için acık gaz vermek. Aslında merak ettiğim şuydu arkadaşlar. Viraja girerken hızı düşürdük diyelim ve hatta mümkün olsa gaz kolunu sabitledik. Fakat yatışa başladığımız anda sürat düşmeye başlıyor ve buda bizi viraj içine doğru çekiyor hız düşünce yatışımız artıyor sonuçta ya motoru kaldırıyoruz yada gaza basıyoruz. Tabi sonuçta hız sabitliğimiz kalmıyor ve abuk sabuk hareketler yapabiliyoruz.

Neyse işin fiziğine bakarsak. Tekerin yüzey şeklini düşünün. Motor dik önden baktığımızda teker yarım daire şeklinde ve yere basan tahmini 2cm kadar bir yüzey. Şimdi dönüşe başladık diyelim ve teker atıyorum dikeyle 30 derece eğim aldı. Şimdi tekerin yere basan yan profili. Burada önemli bir şey oluyor. Yerle temas eden tekerin çapı dik halde dönen teker çapından daha küçük halde. Motor devrinin aynı kaldığını var saydığımızda çevre ölçüsü küçülen teker aynı yolu aynı hızda almak için daha yüksek devirde dönmeli. Zaten bunun için sürat düşmesi yaşanıyor. İşte çevre ölçüsü değişen tekerin aynı yolu aynı zamanda alması için motor devrini biraz arttırmak gerekiyor. Tabi yatış açısı arttıkça bu gerekli devirde artıyor. Teker dönüş hızı artınca tabi teker daha fazla direnç gösterip motor dikilmeye çalışıyor ve biz daha fazla kontra basıyoruz.

Bir başka fizik olayda şu. Kütlesi olan ve kitenik enerji yüklü bir cismi düz konumdan alıp vektörel anlamda yönünü değiştirmeye çalışıyoruz. Buda uygulanan veya yüklü enerjinin bir kısmını merkezkaç ve sürtünme gibi diğer kuvvetlere harcamamız. Enerji dengesini korumamız için dışarıdan bir miktar daha enerji vermemiz gerekiyor.

Bu benim yorumum.
abi öylebir açıklama yaptınki şuan başka bi boyuttayım meğer bir virajda neler oluyormuş valla virajın kıymetini bilmek lazım çok hor kullanıyoruz birinden diğerine zırt die geçiyoruz bundan sonra daha yavaş ve zevkini çıkartarak gircem söz:tamam:
(04-22-2011, 10:29 AM)baris Adlı Kullanıcıdan Alıntı: [ -> ]abi öylebir açıklama yaptınki şuan başka bi boyuttayım meğer bir virajda neler oluyormuş valla virajın kıymetini bilmek lazım çok hor kullanıyoruz birinden diğerine zırt die geçiyoruz bundan sonra daha yavaş ve zevkini çıkartarak gircem söz:tamam:

Barış tabi sen bol buldun savur virajı. Bundan sonra kıymetini bil.
(04-22-2011, 10:29 AM)baris Adlı Kullanıcıdan Alıntı: [ -> ]abi öylebir açıklama yaptınki şuan başka bi boyuttayım meğer bir virajda neler oluyormuş valla virajın kıymetini bilmek lazım çok hor kullanıyoruz birinden diğerine zırt die geçiyoruz bundan sonra daha yavaş ve zevkini çıkartarak gircem söz:tamam:

Abi güldürdün beni Allahta seni güldürsün , millet garip garip baktı ne gülüyon len diye :]

Kıymetini bilmek lazım...

Cihan abi, sen cros ve enduro lastikler için açıklama yapmışsın gibi geldi bana:bilmem:
Racing makinada kontraya girildiğinde arka tekerin yere basan kısmı genişliyor (artıyor) buda sürtünme kuvvetinin artmasına yol acıyor ve hız doğal olarak düşüyor.
(04-22-2011, 11:49 AM)emomen Adlı Kullanıcıdan Alıntı: [ -> ]
(04-22-2011, 10:29 AM)baris Adlı Kullanıcıdan Alıntı: [ -> ]abi öylebir açıklama yaptınki şuan başka bi boyuttayım meğer bir virajda neler oluyormuş valla virajın kıymetini bilmek lazım çok hor kullanıyoruz birinden diğerine zırt die geçiyoruz bundan sonra daha yavaş ve zevkini çıkartarak gircem söz:tamam:

Abi güldürdün beni Allahta seni güldürsün , millet garip garip baktı ne gülüyon len diye :]

Kıymetini bilmek lazım...

Cihan abi, sen cros ve enduro lastikler için açıklama yapmışsın gibi geldi bana:bilmem:
Racing makinada kontraya girildiğinde arka tekerin yere basan kısmı genişliyor (artıyor) buda sürtünme kuvvetinin artmasına yol acıyor ve hız doğal olarak düşüyor.

Emrullah gül gül ömrü uzatır zararı yok. Aslında genel yazdım yazıyı bir belli bir motor için yazmadım. Yatış anında lastiğin yere basan kısmı genişliyormu bilmiyorum doğrusu. Yada racing makineler için özel bi lastik varmı onuda bilmiyorum. (yere tutuş kabiliyeti dışında)

Benim dikkati çekmek istediğim lastik dikey açısı değiştiğinde lastik çapındaki değişim.

Şimdi 19 cant bir lastik için atıyorum çap 19x2.54x2x3.14=303cm.

Yattık, yine sallıyorum çap 18'e düşsün 18x2,54x2x3,14=287cm.

Her turda lastik 16cm daha az yol alacak. İşte bu açığın kapanması için biz gaz veriyoruz. Yoksa hızı sabit tutmak mümkün değil.
(04-22-2011, 12:07 PM)mehmet_cihan Adlı Kullanıcıdan Alıntı: [ -> ]Emrullah gül gül ömrü uzatır zararı yok. Aslında genel yazdım yazıyı bir belli bir motor için yazmadım. Yatış anında lastiğin yere basan kısmı genişliyormu bilmiyorum doğrusu. Yada racing makineler için özel bi lastik varmı onuda bilmiyorum. (yere tutuş kabiliyeti dışında)

Benim dikkati çekmek istediğim lastik dikey açısı değiştiğinde lastik çapındaki değişim.

Şimdi 19 cant bir lastik için atıyorum çap 19x2.54x2x3.14=303cm.

Yattık, yine sallıyorum çap 18'e düşsün 18x2,54x2x3,14=287cm.

Her turda lastik 16cm daha az yol alacak. İşte bu açığın kapanması için biz gaz veriyoruz. Yoksa hızı sabit tutmak mümkün değil.

yazıyı 2-3 defa okudum en güzel açıklama işte bu...:çiçek:


Sayfa: 1 2 3