12-09-2010, 07:22 AM
“Manzara fotoğrafı bir fotoğrafçı için en büyük testtir; bazen de en büyük hayal kırıklığı.” demiş ünlü fotoğrafçı Ansel Adams .
Her fotoğrafçının en büyük emeli en güzel manzara fotoğrafını kendisinin çekebilmesidir. Cin olmadan adam çarpmanın hoş karşılanmadığı ülkemizde manzara fotoğrafçıları daima hor görülmüştür.
Amatör olsun profesyonel olsun manzara fotoğrafı günümüzde eskiden olduğu gibi popülerliğini korumaktadır.
Bunun içindir ki sayısız “Haydarpaşa, Kız Kulesi, Boğaziçi Köprüsü” fotoğrafı vardır. Manzara denince ; köprü, deniz, büyük yapılar, şehir panoralamarı ilk sıraları çekmektedir.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/batiks/4937763459/
Sizlere manzara fotoğrafçılığı ile ilgili bazı ipuçları paylaşmak istiyorum. Birçoğunu bildiğinizden eminim ancak toplu halde olması açısından bu kaynağın faydalı olacağına inanıyorum.
ALAN DERİNLİĞİ
Sahnenin tümünün alınacağı çekimlerde alan derinliğinin maksimumda bulunması fotoğrafınızı net ve baskıda seçilebilir hale getirecektir. Mümkün olan en kısık diyaframda (sayı değeri büyük olan) fotoğraf çekin ve bunu yaparken diyafram öncelikli modda çalışın.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/26907150@N08/5152017618/
TRİPOT
Kimi zaman değişen ışık şartları sizi zorlayabilir. Her ne kadar sağlam bir nefesiniz ve hızlı bir örtücü hızınız olsa bile yinede fotoğrafınızda titremeler meydana gelebilir. Bu yüzden fotoğraf makinenizi bir tripot ile sabitlemek gerekecektir. Bazen hava koşullarını ve gece çekimlerini de dikkate almanız gerekmektedir. Gece çekimlerinde ışığın az olması sebebi ile estantene hızınız oldukça düşecektir. Buna bağlı olarak fotoğrafınızı çekim anında tripodunuz rüzgardan ya da elinizi deklanşörden çekerken titreyebilir. Makinenizi self-timer konumuna getirmeniz olası titremeleri sıfıra indirecektir. Yine de en garanti çözüm bir uzaktan kumandalı kablosuz deklanşör kullanmanızdır.
GİRİŞ KAPISI
Fotoğrafınıza bakacak insanlara bir giriş kapısı belirleyin. Büyük bir kaya, bir ağaç, bir bina ya da bir model. Odak noktasını fotoğrafınızın ana merkezini belirlediğiniz yere yönlendirin. Bu size artı puan kazandıracaktır. .
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/99996011@N00/2094884933/
GÖKYÜZÜ
Bir manzara fotoğrafının ana unsurlarından bir tanesi ve en önemlisi gökyüzünün iyi kullanılmasıdır. Öyle ki fotoğrafın ilk zamanlarında gökyüzünün olmadığı (pozlamanın uzun sürmesinden dolayı) fotoğraflarda , fotoğrafçılar rahatsız oldukları içn baskılarında gökyüzünü kendileri boyayarak elde etmişlerdir. Kompozisyonunuz da nereye daha fazla yer vereceğinizi kendiniz belirlemek zorundasınız. Eğer konunuzu destekleyen bir gökyüzü varsa fotoğrafınızın büyük bir kısmını gökyüzüyle doldurabilirsiniz. Gökyüzü çekiminde faydalanan polarize lenslerden de edinebilirsiniz. Bu sayede hiç olmadığı kadar güzel gökyüzü detayları elde edebilirsiniz.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/eric5dmark2/5077327691/
ÇİZGİLER
Fotoğrafta anlatımı kolaylaştırmanın bir diğer çeşidi çizgilerden yararlanmanızdır. Çizgiler bazen bir yolun şeritleri olabileceği gibi bazen bir kuş sürüsünün gökyüzündeki dizilimi olabilir.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/dcdead/5105354522/
HAREKET
Nadiren çalışmalarınızda hareketi ifade etmek ya da bir drama unsuru katmak isteyebilirsiniz. Bunun için ağaçların rüzgarda sallanması, uçan kuş sürüleri, bir fırtına öncesi gökyüzünün hareketlerinden faydalanabilirsiniz. Genellikle uzun estantane süreleriyle hareketi uzatabilirsiniz. Bu da fotoğraflarınıza dinamik bir ifade katabilir. Gündüz yapılacak böyle bir çekimde ışığın fazlaca sensöre ulaşmasından dolayı daha kısık bir diyaframa ihtiyacınız olabilir. Eğer yine de ışıktan rahatsızsanız ND filtreden yararlanabilirsiniz. Böylece gündüz çektiğiniz fotoğraflarda bile uzun pozlamalar elde edebilirsiniz.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/eldano/4986765576/
ALTIN SAATLER
Günün en erken saatleri ve gün batımına yakın saatler bir manzara fotoğrafı için en uygun zamanlardır. Burada fotoğrafçının kuralları bir yana bırakarak kendi ışık, açı ve saatini belirlemesi en doğru olanıdır.
UFUK ÇİZGİSİ
Genelde bir amatör fotoğrafçının en sık yaptığı yanlış ufuk çizgisini yanlış kullanmaktır. Örnek olarak ufuk çizgisini fotoğrafın ortasına getirmek fotoğraf dilinde karamsarlık demektir. Ufuk çizginiz gökyüzü ve yeryüzünün ortasında değil fotoğrafınızı hayali olarak yatay 5 parçaya bölersek eğer 5/2 sinde olmalıdır.
Kuralları yıkmak için kuralları bilmeniz gerekmektedir. Tüm söylenenleri yapsanız dahi iyi fotoğraflar elde edemeyebilirsiniz. Çok iyi fotoğraflar çekmeniz için çok fazla yanlış fotoğraf çekmeniz gerekiyor.
Kaynak: Ömer Gökyar (fotokadraj)
Her fotoğrafçının en büyük emeli en güzel manzara fotoğrafını kendisinin çekebilmesidir. Cin olmadan adam çarpmanın hoş karşılanmadığı ülkemizde manzara fotoğrafçıları daima hor görülmüştür.
Amatör olsun profesyonel olsun manzara fotoğrafı günümüzde eskiden olduğu gibi popülerliğini korumaktadır.
Bunun içindir ki sayısız “Haydarpaşa, Kız Kulesi, Boğaziçi Köprüsü” fotoğrafı vardır. Manzara denince ; köprü, deniz, büyük yapılar, şehir panoralamarı ilk sıraları çekmektedir.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/batiks/4937763459/
Sizlere manzara fotoğrafçılığı ile ilgili bazı ipuçları paylaşmak istiyorum. Birçoğunu bildiğinizden eminim ancak toplu halde olması açısından bu kaynağın faydalı olacağına inanıyorum.
ALAN DERİNLİĞİ
Sahnenin tümünün alınacağı çekimlerde alan derinliğinin maksimumda bulunması fotoğrafınızı net ve baskıda seçilebilir hale getirecektir. Mümkün olan en kısık diyaframda (sayı değeri büyük olan) fotoğraf çekin ve bunu yaparken diyafram öncelikli modda çalışın.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/26907150@N08/5152017618/
TRİPOT
Kimi zaman değişen ışık şartları sizi zorlayabilir. Her ne kadar sağlam bir nefesiniz ve hızlı bir örtücü hızınız olsa bile yinede fotoğrafınızda titremeler meydana gelebilir. Bu yüzden fotoğraf makinenizi bir tripot ile sabitlemek gerekecektir. Bazen hava koşullarını ve gece çekimlerini de dikkate almanız gerekmektedir. Gece çekimlerinde ışığın az olması sebebi ile estantene hızınız oldukça düşecektir. Buna bağlı olarak fotoğrafınızı çekim anında tripodunuz rüzgardan ya da elinizi deklanşörden çekerken titreyebilir. Makinenizi self-timer konumuna getirmeniz olası titremeleri sıfıra indirecektir. Yine de en garanti çözüm bir uzaktan kumandalı kablosuz deklanşör kullanmanızdır.
GİRİŞ KAPISI
Fotoğrafınıza bakacak insanlara bir giriş kapısı belirleyin. Büyük bir kaya, bir ağaç, bir bina ya da bir model. Odak noktasını fotoğrafınızın ana merkezini belirlediğiniz yere yönlendirin. Bu size artı puan kazandıracaktır. .
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/99996011@N00/2094884933/
GÖKYÜZÜ
Bir manzara fotoğrafının ana unsurlarından bir tanesi ve en önemlisi gökyüzünün iyi kullanılmasıdır. Öyle ki fotoğrafın ilk zamanlarında gökyüzünün olmadığı (pozlamanın uzun sürmesinden dolayı) fotoğraflarda , fotoğrafçılar rahatsız oldukları içn baskılarında gökyüzünü kendileri boyayarak elde etmişlerdir. Kompozisyonunuz da nereye daha fazla yer vereceğinizi kendiniz belirlemek zorundasınız. Eğer konunuzu destekleyen bir gökyüzü varsa fotoğrafınızın büyük bir kısmını gökyüzüyle doldurabilirsiniz. Gökyüzü çekiminde faydalanan polarize lenslerden de edinebilirsiniz. Bu sayede hiç olmadığı kadar güzel gökyüzü detayları elde edebilirsiniz.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/eric5dmark2/5077327691/
ÇİZGİLER
Fotoğrafta anlatımı kolaylaştırmanın bir diğer çeşidi çizgilerden yararlanmanızdır. Çizgiler bazen bir yolun şeritleri olabileceği gibi bazen bir kuş sürüsünün gökyüzündeki dizilimi olabilir.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/dcdead/5105354522/
HAREKET
Nadiren çalışmalarınızda hareketi ifade etmek ya da bir drama unsuru katmak isteyebilirsiniz. Bunun için ağaçların rüzgarda sallanması, uçan kuş sürüleri, bir fırtına öncesi gökyüzünün hareketlerinden faydalanabilirsiniz. Genellikle uzun estantane süreleriyle hareketi uzatabilirsiniz. Bu da fotoğraflarınıza dinamik bir ifade katabilir. Gündüz yapılacak böyle bir çekimde ışığın fazlaca sensöre ulaşmasından dolayı daha kısık bir diyaframa ihtiyacınız olabilir. Eğer yine de ışıktan rahatsızsanız ND filtreden yararlanabilirsiniz. Böylece gündüz çektiğiniz fotoğraflarda bile uzun pozlamalar elde edebilirsiniz.
Fotoğraf: http://www.flickr.com/photos/eldano/4986765576/
ALTIN SAATLER
Günün en erken saatleri ve gün batımına yakın saatler bir manzara fotoğrafı için en uygun zamanlardır. Burada fotoğrafçının kuralları bir yana bırakarak kendi ışık, açı ve saatini belirlemesi en doğru olanıdır.
UFUK ÇİZGİSİ
Genelde bir amatör fotoğrafçının en sık yaptığı yanlış ufuk çizgisini yanlış kullanmaktır. Örnek olarak ufuk çizgisini fotoğrafın ortasına getirmek fotoğraf dilinde karamsarlık demektir. Ufuk çizginiz gökyüzü ve yeryüzünün ortasında değil fotoğrafınızı hayali olarak yatay 5 parçaya bölersek eğer 5/2 sinde olmalıdır.
Kuralları yıkmak için kuralları bilmeniz gerekmektedir. Tüm söylenenleri yapsanız dahi iyi fotoğraflar elde edemeyebilirsiniz. Çok iyi fotoğraflar çekmeniz için çok fazla yanlış fotoğraf çekmeniz gerekiyor.
Kaynak: Ömer Gökyar (fotokadraj)