04-22-2011, 08:54 AM
Arkadaşlar bu gün bir kaynak kitapta aşağıdaki formülü gördüm.
Tekeri çeviren sonuç ivmesi(tork)= Dönen tekerin atıl kütle ivmesi x Tekerin hızı x Dödüşün açısal hızı
Bisiklet tekeri ile çoğumuz bildik jiroskobik deneyi yapmışızdır. Teker dönüş hızı ve tekerin çapı ne kadar büyükse tekeri milinden tutarak yönünü değiştirmek o kadar zorlaşır.
Eski fizik bilgilerinide acık hatırlarsak şu sonuçları çıkarıyorum.
Tekerlek çapı büyürse atıl kütle ivmesi büyür buda dönen tekerin dengesini bozmak için daha fazla güç harcamak demektir. Yani motor daha dengeli ve dönüş için daha fazla kontra basmak.
Telli ve çelik jantlarda da önemli bir fark oluyor. Telli jantta lastik ve jantın ağırlığı dönen tekerin dışında yoğunlaşıyor ve jantın merkezi daha hafif. Dolayısıyla yine tekerin dış yüzeyinde bir noktanın açısal momentumu çok daha yüksek. Buda hızlı dönen bir tekerde daha fazla kararlı yapı ve merkezkaç kuvvet yaratıyor. Sonuç yine aynı daha düşük süratlerde bile daha fazla denge bu dengeyi bozmak için daha fazla güç.
Tabi dönüş hızı zaten ne kadar fazla ise kararlılık o derece artmakta.
Benim bu formülden çıkarabildiklerim bunlar. Katkı sağlayan olursa sevinirim.
Tekeri çeviren sonuç ivmesi(tork)= Dönen tekerin atıl kütle ivmesi x Tekerin hızı x Dödüşün açısal hızı
Bisiklet tekeri ile çoğumuz bildik jiroskobik deneyi yapmışızdır. Teker dönüş hızı ve tekerin çapı ne kadar büyükse tekeri milinden tutarak yönünü değiştirmek o kadar zorlaşır.
Eski fizik bilgilerinide acık hatırlarsak şu sonuçları çıkarıyorum.
Tekerlek çapı büyürse atıl kütle ivmesi büyür buda dönen tekerin dengesini bozmak için daha fazla güç harcamak demektir. Yani motor daha dengeli ve dönüş için daha fazla kontra basmak.
Telli ve çelik jantlarda da önemli bir fark oluyor. Telli jantta lastik ve jantın ağırlığı dönen tekerin dışında yoğunlaşıyor ve jantın merkezi daha hafif. Dolayısıyla yine tekerin dış yüzeyinde bir noktanın açısal momentumu çok daha yüksek. Buda hızlı dönen bir tekerde daha fazla kararlı yapı ve merkezkaç kuvvet yaratıyor. Sonuç yine aynı daha düşük süratlerde bile daha fazla denge bu dengeyi bozmak için daha fazla güç.
Tabi dönüş hızı zaten ne kadar fazla ise kararlılık o derece artmakta.
Benim bu formülden çıkarabildiklerim bunlar. Katkı sağlayan olursa sevinirim.