02-03-2012, 10:04 AM
Merhaba arkadaşlar, bu yazımızda motorumuzun yakıtını ve performansını direk olarak etkileyen buji ve hava filtresi hakkında birşeyleri sizlerle paylaşmaya çalışacağım.
Motosikletmizin hava filtresinin kirli ve tıkalı olması kısa vadede yakıtımızı ve performansımızı etkiler, uzun vadede ise motor ömrümüze direk etkisi vardır. Kirli veyahut ömrünü tamamlamış hava filtreleri, sağlıklı bir yanma için ihtiyaç duyulan temiz havayı sağlıyamayacağı için hem performansımız düşer hemde yakıt tüketimimiz artar. Doğal olarakda doğru bir filtrasyon yapamadıkları için motorumuza uzun vadede zarar verirler.
Bujilerimiz ise hava filtresi kadar temizliğe ihtiyaç duymasada zamanında değiştirilmeli ve kontrolü sık sık yapılmalıdır. Yine ömrünü bitirmiş bir buji doğru patlamayı yaptıramıyacağı için yakıt tüketimimizi ve performansımızı etkiler. Hiç ummadığımız bir zamanda ve yerde ömrünü tamalayıp motorumuzun çalışmasına engel olur.
Şimdi size hava filtresi ve buji nasıl kontrol edilir - temizlenir veya değiştirilir onu anlatmaya çalışacağım.
Unutmamanız gereken bir nokta ise aslında bunu yetkili servisin yapması gerektiğidir. Yetkili servisler haricinde yapılan müdahalelerin garanti durumunuzu etkileyeceğini unutmayın.
Hava filtresinden başlıyalım ;
Cross, Scooter ve çoğu Cruiser da olduğu gibi hava filteriniz motorunuzn yan taraflarında bir yerde ise işiniz oldukca kolay, hava filtre kutusunun kapağını tutan bir kaç adet vidayı sökerek filtrenize kolayca ulaşabilirsiniz.
Fakat Race, Naked veya büyük cc bir Enduroya sahipseniz genelde hava filtresi benzin deposunun altında olur, o zaman başlayalım depoyu sökmeye.
Genelde depoları sele tarafından bir yada iki vida tutar, önce bunları sökelim. Depomuzun gidon tarafında vida varsa bunlarıda sökün. Bu kısım menteşelide olabilir, eğer öyleyse sele tarafındaki vidaları söküp depoyu yukarı doğru kaldırabilirsiniz. Aman menteşe vidalarını sökmeyin yanlışlıkla, sele tarafındaki vidaları sökdükden sonra gidon tarafında ne menteşe nede vida yoksa o kısım geçmedir. Hafif yukarı kaldırarak deponuzu geri çekin, depoyu çıkardıkdan sonra geçme yerlerinde olan muhtemel lastik takozların düşüp kaybolmasını engelleyin. Depoyu yerinden çıkarmadan önce benzin hortumlarını ve şamandıra kablolarını sökmeyi unutmayın, neyi nerden sökütüğünüzede dikkat edin.
İşte hava filtre kutumuza ulaştık, resimdede gördüğünüz gibi filtre elemanını tutan vidaları söküp hava filtresini çıkaralım.
Bu resim sanırım herşeyi özetliyor, kutunun dışının kirliliği ve içinin temizliği hava filtresinin ne denli önemli bir eleman olduğunu en güzel şekilde anlatıyor bize.
Hava filtremiz çok kötü durumda ise yenisi ile değiştirmeliyiz, fakat temizlenebileceğine inanıyor isek basınçlı hava tutarak üerindeki kiri dışarı atmalıyız. Burada dikkat etmemiz gereken nokta basınçlı havayı içerden dışarı doğru tutmaktır. Eğer ters tarafdan hava tutarsanız kirin hava filtresine iyice yapışmasını sağlarsınız. Basınçlı hava ile temizledikten sonra gözlemleyin, eğer temizlendiğine ikna olmadıysanız filtrenizi yenisi ile değiştirin. Zaten hava ile temizleme işlemini her zaman yapamazsınız, kullanıcı kitapcığınızın tavsiye ettiği km de filtrenizi değiştirin. Kullanım şartları ve yerlerine göre bu değişim zamanı geride gelebilir ileride gidebilir. Basınçlı hava tutarken dikkat etmeniz gereken bir nokta ise kullandığınız kompresörün hava ile birlikde içinde biriken suyuda filtrenize püskürtmemesidir. Filtrenizi temizlemeden önce kompresörden çıkan havayı elinize tutarak nemli olup olmadığını kontrol edin.
Hava filtrenizi yerine dikkatlice monte edin, herhangi bir açıklık kalmadığını varsa contaların tam olarak oturduğuna emin olun.
Şimdi gelelim bujilere ;
Bujimizi sökmeye başlamadan önce işlem yapacağınız civara hava tutarak yada ıslak bezle iyice temizleyerek bujiyi söktükten sonra içeriye istenmeyen herhangi birşeylerin kaçmasına engel olun.
Buji piposunu söktükden sonra bujimize göre olan bir buji anahtarını bujiye oturtun, bu anahtar yüksek ihtimal ile motorunuzla birlikte verilmiştir. Bujiye oturan anahtarda boşluk olmadığını ve tam olarak doğru bir şekilde bujiye oturduğuna emin olduktan sonra dikkatlice bujiyi sökün.
Gevşedikten sonra elinizle sökmeye devam edebilirsiniz, buji yuvası derin ise sökülen bujiyi el ile almak zor olabilir yine buji anahtarı ile bir hamle yaparak onu oradan çıkarın. Olmazsa bir karga burnu ilede yapabilirsiniz bunu.
Bujimizi çıkardıktan sonra buji yuvasının görüntüsü, ama içine kir toz ve kurumuş çamur artıklarının düşmesine izin vermeyin.
Motosikletimizin kullanıcı kitapcığı bujiyi değiştirmemiz gereken km yi mutlaka yazar, eğer gerekli km yi doldurduysak bujimizi yenisiyle değiştirelim. Değiştirmeye gerek yok temizliyeyim derseniz eğer devam ediyorum.
Bujinin bu siyah ve yanık hali sizi korkutmasın, zira bu güne kadar yanma odasında yüzbinlerce patlamayı ateşledi. Temiz ve kuru bir diş fırçası ile üzerindeki kaba tortuları temizleyin, fırçalarken bujinin aşşağıya bakmasını sağlayın. Bu sayede fırçalarken çıkacak tortu ve kurum aşağı dökülecektir, bujinin üstünde kalıp silindire girmesini istemeyiz.
Fırça ile temizliği bitirdikten sonra tırnak aralığını çok ince bir zımpara ile bir iki kez zımparalamak gereklidir, kalın bir zımpara kullanıp tırnakları gereğinden fazla inceltmeyin buna dikkat, temizlik bittikten sonra dikkat etmemiz gereken en önemli nokta bujimizin tırnak aralığıdır, kitapçığımıza bakarak bunun nasıl bir değer olduğunu öğrenip tırnak aralığını ayarlamalıyız. Bunun için filer çakısından yardım alabileceğimiz gibi buji tırnak aralığı ile aynı boyutta olduğuna emin olduğumuz (0,6 - 0,7- 0,8 mm gibi) herhangi bir sac , karton, plastik malzemede işimize yarayacaktır.
Bujiyi monte etmek, işte bu çok önemli. Zira yanlış bir montaj diş atma vb gibi bir durumda silindirdeki dişliye zarar verip başımıza büyük işler açabilir. Elimizle bujiyi oturtup yavaş yavaş çevirerek (aşırı bir güç uygulamadan) yerine tam olarak oturduğuna ve herhangi bir diş atma olayı yaşamadığına emin olmalıyız. Elimizle boşluğunu alıp dişlinin sonuna geldiğimizde yine buji anahtarı yardımı ile bujimiz sıkalım. Fakat sıkarkende çok dikkatli olalım, herhangi bir aşırı güç uygulamaya gerek yoktur, tatlı sıkı bir şekilde yerine otursun yeter.
Motosikletmizin hava filtresinin kirli ve tıkalı olması kısa vadede yakıtımızı ve performansımızı etkiler, uzun vadede ise motor ömrümüze direk etkisi vardır. Kirli veyahut ömrünü tamamlamış hava filtreleri, sağlıklı bir yanma için ihtiyaç duyulan temiz havayı sağlıyamayacağı için hem performansımız düşer hemde yakıt tüketimimiz artar. Doğal olarakda doğru bir filtrasyon yapamadıkları için motorumuza uzun vadede zarar verirler.
Bujilerimiz ise hava filtresi kadar temizliğe ihtiyaç duymasada zamanında değiştirilmeli ve kontrolü sık sık yapılmalıdır. Yine ömrünü bitirmiş bir buji doğru patlamayı yaptıramıyacağı için yakıt tüketimimizi ve performansımızı etkiler. Hiç ummadığımız bir zamanda ve yerde ömrünü tamalayıp motorumuzun çalışmasına engel olur.
Şimdi size hava filtresi ve buji nasıl kontrol edilir - temizlenir veya değiştirilir onu anlatmaya çalışacağım.
Unutmamanız gereken bir nokta ise aslında bunu yetkili servisin yapması gerektiğidir. Yetkili servisler haricinde yapılan müdahalelerin garanti durumunuzu etkileyeceğini unutmayın.
Hava filtresinden başlıyalım ;
Cross, Scooter ve çoğu Cruiser da olduğu gibi hava filteriniz motorunuzn yan taraflarında bir yerde ise işiniz oldukca kolay, hava filtre kutusunun kapağını tutan bir kaç adet vidayı sökerek filtrenize kolayca ulaşabilirsiniz.
Fakat Race, Naked veya büyük cc bir Enduroya sahipseniz genelde hava filtresi benzin deposunun altında olur, o zaman başlayalım depoyu sökmeye.
Genelde depoları sele tarafından bir yada iki vida tutar, önce bunları sökelim. Depomuzun gidon tarafında vida varsa bunlarıda sökün. Bu kısım menteşelide olabilir, eğer öyleyse sele tarafındaki vidaları söküp depoyu yukarı doğru kaldırabilirsiniz. Aman menteşe vidalarını sökmeyin yanlışlıkla, sele tarafındaki vidaları sökdükden sonra gidon tarafında ne menteşe nede vida yoksa o kısım geçmedir. Hafif yukarı kaldırarak deponuzu geri çekin, depoyu çıkardıkdan sonra geçme yerlerinde olan muhtemel lastik takozların düşüp kaybolmasını engelleyin. Depoyu yerinden çıkarmadan önce benzin hortumlarını ve şamandıra kablolarını sökmeyi unutmayın, neyi nerden sökütüğünüzede dikkat edin.
İşte hava filtre kutumuza ulaştık, resimdede gördüğünüz gibi filtre elemanını tutan vidaları söküp hava filtresini çıkaralım.
Bu resim sanırım herşeyi özetliyor, kutunun dışının kirliliği ve içinin temizliği hava filtresinin ne denli önemli bir eleman olduğunu en güzel şekilde anlatıyor bize.
Hava filtremiz çok kötü durumda ise yenisi ile değiştirmeliyiz, fakat temizlenebileceğine inanıyor isek basınçlı hava tutarak üerindeki kiri dışarı atmalıyız. Burada dikkat etmemiz gereken nokta basınçlı havayı içerden dışarı doğru tutmaktır. Eğer ters tarafdan hava tutarsanız kirin hava filtresine iyice yapışmasını sağlarsınız. Basınçlı hava ile temizledikten sonra gözlemleyin, eğer temizlendiğine ikna olmadıysanız filtrenizi yenisi ile değiştirin. Zaten hava ile temizleme işlemini her zaman yapamazsınız, kullanıcı kitapcığınızın tavsiye ettiği km de filtrenizi değiştirin. Kullanım şartları ve yerlerine göre bu değişim zamanı geride gelebilir ileride gidebilir. Basınçlı hava tutarken dikkat etmeniz gereken bir nokta ise kullandığınız kompresörün hava ile birlikde içinde biriken suyuda filtrenize püskürtmemesidir. Filtrenizi temizlemeden önce kompresörden çıkan havayı elinize tutarak nemli olup olmadığını kontrol edin.
Hava filtrenizi yerine dikkatlice monte edin, herhangi bir açıklık kalmadığını varsa contaların tam olarak oturduğuna emin olun.
Şimdi gelelim bujilere ;
Bujimizi sökmeye başlamadan önce işlem yapacağınız civara hava tutarak yada ıslak bezle iyice temizleyerek bujiyi söktükten sonra içeriye istenmeyen herhangi birşeylerin kaçmasına engel olun.
Buji piposunu söktükden sonra bujimize göre olan bir buji anahtarını bujiye oturtun, bu anahtar yüksek ihtimal ile motorunuzla birlikte verilmiştir. Bujiye oturan anahtarda boşluk olmadığını ve tam olarak doğru bir şekilde bujiye oturduğuna emin olduktan sonra dikkatlice bujiyi sökün.
Gevşedikten sonra elinizle sökmeye devam edebilirsiniz, buji yuvası derin ise sökülen bujiyi el ile almak zor olabilir yine buji anahtarı ile bir hamle yaparak onu oradan çıkarın. Olmazsa bir karga burnu ilede yapabilirsiniz bunu.
Bujimizi çıkardıktan sonra buji yuvasının görüntüsü, ama içine kir toz ve kurumuş çamur artıklarının düşmesine izin vermeyin.
Motosikletimizin kullanıcı kitapcığı bujiyi değiştirmemiz gereken km yi mutlaka yazar, eğer gerekli km yi doldurduysak bujimizi yenisiyle değiştirelim. Değiştirmeye gerek yok temizliyeyim derseniz eğer devam ediyorum.
Bujinin bu siyah ve yanık hali sizi korkutmasın, zira bu güne kadar yanma odasında yüzbinlerce patlamayı ateşledi. Temiz ve kuru bir diş fırçası ile üzerindeki kaba tortuları temizleyin, fırçalarken bujinin aşşağıya bakmasını sağlayın. Bu sayede fırçalarken çıkacak tortu ve kurum aşağı dökülecektir, bujinin üstünde kalıp silindire girmesini istemeyiz.
Fırça ile temizliği bitirdikten sonra tırnak aralığını çok ince bir zımpara ile bir iki kez zımparalamak gereklidir, kalın bir zımpara kullanıp tırnakları gereğinden fazla inceltmeyin buna dikkat, temizlik bittikten sonra dikkat etmemiz gereken en önemli nokta bujimizin tırnak aralığıdır, kitapçığımıza bakarak bunun nasıl bir değer olduğunu öğrenip tırnak aralığını ayarlamalıyız. Bunun için filer çakısından yardım alabileceğimiz gibi buji tırnak aralığı ile aynı boyutta olduğuna emin olduğumuz (0,6 - 0,7- 0,8 mm gibi) herhangi bir sac , karton, plastik malzemede işimize yarayacaktır.
Bujiyi monte etmek, işte bu çok önemli. Zira yanlış bir montaj diş atma vb gibi bir durumda silindirdeki dişliye zarar verip başımıza büyük işler açabilir. Elimizle bujiyi oturtup yavaş yavaş çevirerek (aşırı bir güç uygulamadan) yerine tam olarak oturduğuna ve herhangi bir diş atma olayı yaşamadığına emin olmalıyız. Elimizle boşluğunu alıp dişlinin sonuna geldiğimizde yine buji anahtarı yardımı ile bujimiz sıkalım. Fakat sıkarkende çok dikkatli olalım, herhangi bir aşırı güç uygulamaya gerek yoktur, tatlı sıkı bir şekilde yerine otursun yeter.
Minel Kümeler B RH+
İyi motorcu olmak! İyi insan olmaktır..
http://www.turkbikers.com
http://www.minelkumeler.tumblr.com
http://www.facebook.com/aequitas