Kask kullanımıyla ilgili dikkat edilmesi gereken hususlar
İçişleri Bakanlığı, motosiklet sürücülerini uyardı, belirlenen standartları açıkladı. K.K.T.C. İçişleri ve Yerel Yönetimler Bakanlığı, ekim ayında yürürlüğe girecek zorunlu kask kullanımıyla ilgili dikkat edilmesi gereken hususlar ve kask modeli seçimi konusunda motosiklet kullanıcılarını bilgilendirip, uyaran bir açıklama yaptı.
Kaskın kazalarda yüksek oranda hayat kurtarıcı rol oynadığına dikkat çekilen açıklamada, kaskın motosiklet sürücüsü için önemli oranda koruma sağlayan bir ekipman olduğu belirtildi. Açıklamada, “Sürüşün keyifli ve güvenli olması, ancak başta kask olmak üzere diğer koruma donanımları ile sağlanabilir” denildi.
Yapılan birçok araştırmada, ölümle sonuçlanan motosiklet kazalarında kask kullanılmadığının ortaya çıktığı kaydedilen açıklamada, kaskın sadece yasaların bir gereği olarak değil, motosiklet sürüşünde sürücünün ayrılmaz bir parçası olarak görülmesi gerektiği belirtildi.
Açıklamada, kask alınırken dikkat edilmesi gereken hususlara da dikkat çekildi.
Kaskların uluslararası standartta olması gerektiğine vurgu yapılan açıklamada, kask alınırken ECE22-05 (Avrupa Birliği), D.O.T.(ABD), TUV (Alman), BSI (İngiliz), DOT FMVSS (ABD), Snell (ABD); NZ (Yeni Zellanda), CSA CAN3 (Kanada) ve JIS (Japonya) gibi standartlardan en az birine sahip olmasına özen göstermek gerektiği kaydedildi.
Açıklamada ayrıca, bu standartlardan en makbulünün Avrupa Birliği standardı “ECE” olduğu da ifade edildi.
Kafaya iyi oturmalı
Açıklamaya göre, kask ağırlığının modeline göre en fazla 1100- 1550 gram civarında, görüş açısının geniş ve ses yalıtımı ile konforunun iyi olması gerekiyor. Vizör kısmının buğulanmaya karşı folyosunun olmasına özen gösterilmeli. Vizörün UV ışıklarına karşı hassasiyeti test edilmiş olmalı. Gözü yoracak ve güneş ışıklarını direk alacak, plastik vizörlerden kaçınılmalı. Vizör için ayrıca uluslararası standart ibaresi bulunması tercih sebebi olmalı.
Kaskın kafaya iyi oturması gerekiyor. Kafada öne veya arkaya doğru sallanmamalı, kafa hızla yanlara çevrildiğinde dönmemeli.
Kaskların ömrünün yaklaşık beş yıl olduğu da belirtilen İçişleri Bakanlığı açıklamasında, bu yüzden hiç düşmemiş olsa bile kaskın beşinci yıl değiştirilmesi gerektiğine dikkat çekildi. Kask düştükten sonra ise özelliğini yitirdiğinden, düşürülmüş kaska güvenilmemesi ve yeni kask alınması gerektiğine vurgu yapıldı.
Açıklamaya göre, kasklar kullanım amaçlarına göre dizayn edildiklerinden, farklı motosiklet çeşitlerinde güvenli olmayabilirler. Dolayısıyla, motosikletin cinsi ile kask uyumlu olmalı. Örneğin, çok yüksek hız yapabilen bir yarış motosikletinin kaza anında, sürücüsünün kafasını koruyabilmesi için kafatasını tamamen saran ve darbe hızını en aza indirgeyen Tam Kapalı (Full-Face) bir kask giymesi gerekir.
Kaskın hava giriş düzeneği ve arka kısmında hava tahliye kanallarının olması tercih sebebi olmalı. Hangi motosiklet türü olursa olsun kaskın çeneyi koruyan tipi tercih edilmeli. Kaskın boynu sarması gerekir, boyun açıkta kalmamalı.
Kaskın açık renkli, tercihen beyaz olmasının görünülebilirlik açısından avantaj olduğu da vurgulanan açıklamada, 12 yaşından küçük çocukların motosikletle taşınmaması tavsiye edildi.
Kaynak: Kıbrıs Gazetesi