03-13-2015, 09:43 AM
Yeni montajını yaptırdığım xenon lamba kiti sebebiyle çarşamba akşamı yolda kaldık xenon kitinin ilk çalışmada optimum değere gelene kadarki çektiği akım sebebiyle sargıdan konjekötüre gelen kablanun soketten kavrulaması motorun şarzı kesmesine devamında yolda kalmama sebep oldu. Soketin kavrulması hayat kurtardı aslında eğer ordan yanıp şarzı kesmeseydi ya sargı yanacaktı yada konjektör yanacaktı dün akşam itibariyle motoru fabrika ayarlarına geri döndürdük işin özü xenon faydalı olduğu kadar bazen zararlıda olabiliyor yaptığım forum araştırmalarında aslında benim başıma gelen olayın bir çok kişinin acı tecrübesi olduğunu öğrenmiş oldum.
Dip not:
- Xenon kitine anahtar bağlamak ilk çalışmada motorun zarar görme riskini azaltıyor fakat konjektörün zaman içerisinde zarar görmeyeceği anlamına gelmiyor.
- Xenon kitini role bağlayarak aküden direk çalıştırmak akü için daha zararlı motorun kendi lamba tesisatını kullanmak gerek.
-Motorun ürettiği akım watt olarak öğrenilip bu bilgiye göre lamba yüklemesi yapılmalı yoksa yolda kalmamak elde değil.
ALINTI:
Motora bağlı olan alternatör(ya da dinamo) hareket enerjisini enerjiye çevirerek doğrultulmamış elektrik (alternatif akım) üretir. Üretilen bu akım, konjektör vasıtasıyla doğrultularak doğru akıma çevrilir. Bu da elektrikle çalışan birimleri beslemek ve aküyü şarj etmek için kullanılır. Konjektör de 2 çıkış yoktur tek çıkış vardır. Aradaki sigorta ve anahtarları saymazsak tüm birimler ve akü buna paralel bağlıdır. Alternatörün, konjektörün ve akünün güçleri, araç üzerinde bulunan tüm elektrik yüklerinin toplamına göre hesaplanır(yinede araçtan araca değişen belli bir aşma payı vardır). Siz tüm elektrik birimlerini çalıştırsanız bile az bir akımla da olsa alternatör aküyü şarj etmeye devam eder. Mesela benim motorun alternatörü motor 5000 devirdeyken maximum 380 Watt üretir(Alternatör maximum gücünü belli bir motor devrinde vermeye başlar). Tüm yükü hesapladığımızda bile bu değerin çok altında kalıyor.
Xenon farlar, klasik halojen farlara göre daha iyi aydınlatmaları ve bunu yaklaşık %30 daha az enerji tüketerek sağlamalarıyla araçlarda hayli popüler oldu. Yalnız, şöyle bir sıkıntı var: Bu farlar ilk yanma anından tam parlaklığını verene kadar geçen süre içerisinde çok yüksek akım çekerler. Bunu şuradaki video da görebilirsiniz:
Eleman, 12V tam şarjlı bir akü ve bir 35 Wattlık Xenon ampül ile test düzeneği hazırlamış. Solda ampermetreyle çekilen akımı ölçerken sağda ise voltmetreyle akünün voltajını ölçüyor.
http://www.youtube.com/watch?v=JZjyoGbaUbY
Video da görüldüğü üzere xenon ampülü yandığı anda 8.5A akım çekmekte ve ancak 1 dk sonra 3.5A seviyesine düşmektedir. Gerçekte çektiği akım olan 3.3A'e ise 3 dk sonra ulaşmakta. Şimdi 35 Wlık halojen ampülünü ele alırsak, çekilen akımını bulmak için 35'i 12 volta böldüğümüzde 2,92A gibi bir değer çıkmakta. Sizin motorunuzda 2 ampül olduğundan bu değer 5.84A; xenon kullandığınızda ise 17A gibi çok yüksek bir akıma ulaşacaktır. Arada 11.2A gibi ciddi bir fark olacak dolayısıyla sizin motorun elektrik sistemine göre takılmış olan konjektörünüz bu yükü kaldıramayarak yanacaktır.
Dip not:
- Xenon kitine anahtar bağlamak ilk çalışmada motorun zarar görme riskini azaltıyor fakat konjektörün zaman içerisinde zarar görmeyeceği anlamına gelmiyor.
- Xenon kitini role bağlayarak aküden direk çalıştırmak akü için daha zararlı motorun kendi lamba tesisatını kullanmak gerek.
-Motorun ürettiği akım watt olarak öğrenilip bu bilgiye göre lamba yüklemesi yapılmalı yoksa yolda kalmamak elde değil.
ALINTI:
Motora bağlı olan alternatör(ya da dinamo) hareket enerjisini enerjiye çevirerek doğrultulmamış elektrik (alternatif akım) üretir. Üretilen bu akım, konjektör vasıtasıyla doğrultularak doğru akıma çevrilir. Bu da elektrikle çalışan birimleri beslemek ve aküyü şarj etmek için kullanılır. Konjektör de 2 çıkış yoktur tek çıkış vardır. Aradaki sigorta ve anahtarları saymazsak tüm birimler ve akü buna paralel bağlıdır. Alternatörün, konjektörün ve akünün güçleri, araç üzerinde bulunan tüm elektrik yüklerinin toplamına göre hesaplanır(yinede araçtan araca değişen belli bir aşma payı vardır). Siz tüm elektrik birimlerini çalıştırsanız bile az bir akımla da olsa alternatör aküyü şarj etmeye devam eder. Mesela benim motorun alternatörü motor 5000 devirdeyken maximum 380 Watt üretir(Alternatör maximum gücünü belli bir motor devrinde vermeye başlar). Tüm yükü hesapladığımızda bile bu değerin çok altında kalıyor.
Xenon farlar, klasik halojen farlara göre daha iyi aydınlatmaları ve bunu yaklaşık %30 daha az enerji tüketerek sağlamalarıyla araçlarda hayli popüler oldu. Yalnız, şöyle bir sıkıntı var: Bu farlar ilk yanma anından tam parlaklığını verene kadar geçen süre içerisinde çok yüksek akım çekerler. Bunu şuradaki video da görebilirsiniz:
Eleman, 12V tam şarjlı bir akü ve bir 35 Wattlık Xenon ampül ile test düzeneği hazırlamış. Solda ampermetreyle çekilen akımı ölçerken sağda ise voltmetreyle akünün voltajını ölçüyor.
http://www.youtube.com/watch?v=JZjyoGbaUbY
Video da görüldüğü üzere xenon ampülü yandığı anda 8.5A akım çekmekte ve ancak 1 dk sonra 3.5A seviyesine düşmektedir. Gerçekte çektiği akım olan 3.3A'e ise 3 dk sonra ulaşmakta. Şimdi 35 Wlık halojen ampülünü ele alırsak, çekilen akımını bulmak için 35'i 12 volta böldüğümüzde 2,92A gibi bir değer çıkmakta. Sizin motorunuzda 2 ampül olduğundan bu değer 5.84A; xenon kullandığınızda ise 17A gibi çok yüksek bir akıma ulaşacaktır. Arada 11.2A gibi ciddi bir fark olacak dolayısıyla sizin motorun elektrik sistemine göre takılmış olan konjektörünüz bu yükü kaldıramayarak yanacaktır.